امید داشتن باور به نتیجة مثبت اتفاقها یا شرایط، در زندگی می‌باشد. امید احساسی است دربارة اینکه می‌توانیم آنچه را که میخواهیم، داشته باشیم یا یک اتفاق، بهترین نتیجه را برای ما خواهد داشت. امیدوار بودن با خوش‌بین بودن متفاوت می‌باشد. امید یک حالت احساسی است یعنی یکی از احساسات انسان می‌باشد اما خوش‌بین بودن نتیجة یک روش و الگوی تفکر عمدی و اختیاری(بينش)است که باعث حالت و رفتار مثبت در انسان می‌شود.
شاد باشید

پنجشنبه، آبان ۱۶، ۱۳۸۷

Lågt tänkande

Jag pratade häromdagen med en tjej som kritiserade Ché och sa att han var ”dålig och
omoralisk människa för att han hade sex med den medelålders tjänstekvinnan som jobbade i deras hus när han var tonåring”
Oturligt nog svarade jag inte henne direkt men med närmare eftertanke blir jag än en gång väldigt upprörd för att folk är så trångsynta och försöker med desperata försök skuldsätta andra för vilka sexuella handlingar de har haft.
Detta kan folk ha sagt utan närmare eftertanke och impulsivt bara för att argumentera och denna kritik vänder sig inte mot någon särskild person men min åsikt angående de som lägger sig i dessa ämnesområden som är helt privata är:
Att de har mycket låga och infantila modeller för värderingar av andra personer och de är kulturellt trångsynta.
Regel nr 1: det som folk gör i deras privatliv har absolut inte med någon annan att göra så länge det inte skadar eller påverkar andra.
Att två personer har haft sex kan inte vara anledningen till att man ska döma de för att det har ingenting med varken mig eller någon annan att göra. Om man tänker efter lite så är det en självklarhet men ändå försöker folk lägga sig i och döma folk för deras absolut personligaste handlingar bara har med de två delaktiga parterna att göra.

Dessvärre är denna kultur ”att lägga sig i andras privata liv” är mer frekvent i mellanöstern kulturen där folk brukar ”prata om varandra bakom deras rygg” och på så sätt sprida rykten och nervärdera folk, jag måste bara säga att jag mest tycker synd om dessa personer mer än att jag ska känna avsky mot dem. För jag ser de verkligen som primitiva och outvecklade individer med en meningslöst liv som cirkulerar kring rykten och vanföreställningar.

Och dessvärre tycker jag att det är dumt att någon försöker ifrågasätta en revolutionär ikon som Ché genom att smutskasta honom med en primitiv beskyllning att ” han hade sex med husets tjänstekvinna” jag tycker att han gjorde bra i det och jag tror nog att både kvinnan och han hade trevligt utan att någon kände någon olust eller tvång.

Man kan med i alla fall med all säkerhet säga att han inte haft tid för att förföra kvinnor efter tonåren i alla fall med tanke på uppväckandet av hans politiska intressen i följd av hans långa resa runt Sydamerika och därefter de långa åren i Kubas regnskogar.

Mitt tips till dem som försöker beskylla Ché för hans privatliv när han var tonåring:

Försök läsa lite mer om honom och vad han stod för och hans uppoffringar i 3 olika länder som ledde till hans död istället för att försöka gräva upp saker som enligt er är ” fel, tabu eller omoralisk”, det är varken ett brott eller fel på något sätt att ha sex med någon oavsett vem det är så länge båda parterna är ense om det, och framför allt har det inget med dig eller mig och göra vad folk gör i sina sovrum så försök ändra den attityden

۲ نظر:

Maryam گفت...

Lilla vän, jag är "tjejen" som kommenterade Ches sexliv och måste säga att du helt missuppfattat min kritik. Jag fällde min kritik efter det att du påstått att Che redan i tidig ålder läste böcker av Marx och att han var politisk medveten. Jag måste säga att jag håller fast vid min kritik än idag. Min åsikt är följande: Om man som du påstår att Che var, är medveten om marxistiska ideer, ska man enligt min åsikt först och främst vara insatt i marxismens exploateringsteori som enligt min mening inte bara sträcker sig till arbetare och kapitalägare, utan även till relationen mellan makthavare och maktlös. Att en medlålderskvinna i tjänsteflickeposition ligger med husbondsonen kan ha många anledningar, men som jag påstod tidigare kan någon som är i Ches kläder inte bortse ifrån att det mycket väl kan handla om ett exploateringsförhållande som grundar sig på ojämn maktbalans. Jag använde aldrig uttrycket "omoralisk" angående en sådan relation däremot tyckte jag att det låg en dubbelmoral i agerandet hos någon som sägs vara beläst i marxismens ideal, eftersom den sexuella relationen tycks endast grunda sig på Ches överlägsna maktläge. Som jag även sa tidigare vore det mig mycket iögonfallande om samma tjänstekvinna verkligen fann nöje i att uppta relationer med 13-åriga ynglingar rent allmänt, utan hänsyn till deras sociala position. Den 13-14 årige Che som enligt dig redan i unga åldrar var väldigt påläst och politisk medveten, implicerade inte sitt tänkande i sitt eget liv i förhållande till de små människor han själv mötte. Detta är i princip vad jag uttryckte vid det tidigare tillfälle du nämnde, och detta håller jag fast vid även i denna stund. Allt gott!

Amir گفت...

ok, då var det ett missuppfatning, jag måste då säga att Ché var påläst inom Marxismen i tidigt ålder men dock inte så tidigt ålder som vi 14års åldern, han hade försökt läsa Marx bok "Kapitalet" men erkände i den åldern att han inte förstog någonting om det just då.
Han brukade mest läsa romaner, poesi,historia av främst Nehru och Freuds psykologi i den åldern. han hade ingen individuell ideologi då och höll sig borta från all ideologi och politik, hans första uppväckande intresse av Marxismen och politisk var efter hans resa runt Sydamerika då han hade 1 år kvar av sin läkarutbildning och vid 25års åldern när han var i Guatemala erkännde han först detta genom att skriva ett brev till sin mor genom att kalla sig själv Marxist.
det var det, men du behöver inte lägga så stor vikt på själva sexuella förhållandet han hade i den ålder med att säga "kan handla om ett exploateringsförhållande som grundar sig på ojämn maktbalans" var kommer expolatering och maktbalans i bilden här?, det är ju ingen diktatur som förtrycker och avrättar folk för sin vinst, det är två personer som ligger med varandra och vi kan inte säga någonting om hur det förhöll sig för att varken du eller jag var på plats där och vi vet inte om kvinnan inte var ensam och t.o.m. mer villig att ha sex med Ché eller motsatt förhållande eller om de helt enkelt var lika mycket överens båda två, i vilket fall så tycker jag att de ändå är lågt att fortsätta prata om det ämnet som berör en 14årig pojkes sexliv

بهاران

بهار و نوروز در راهست. مبارک باد